Guy Van Leemput

Uit de zoektocht naar vrede komt een drang om te creëren. Niet gebaseerd op gedachten, maar op gevoel. Gevoel, werk en meer werk. Het hart bepaalt de vorm, het hoofd neemt de beslissingen. Elk resultaat laat me zien wie ik ben en betere kennis zorgt voor een nog dieper graven. Zo wordt elk werk een zoektocht. Ik werk meestal in series, die grenzen stellen maar ook groei bieden. In de zomer van 2014 werd ik uitgenodigd als artist in residence in Jingdezhen (China) en sinds dit schokkende evenement wilde ik kleur in mijn werk introduceren. Voor deze serie doorschijnende kommen vond ik inspiratie in oude Italiaanse fresco-schilderijen, zowel in kleur als in techniek. Dezelfde verfrissing wordt bereikt door vlekken te gebruiken om de kaolien te kleuren en deze gekleurde platen in de wanden van de kom te rollen. Zowel binnen als buiten. Het patroon aan de binnenkant interfereert met het patroon aan de buitenkant, afhankelijk van de hoeveelheid licht die op de pot valt. Zo verandert het spektakel gedurende de dag en de seizoenen. Een wiskundige zijn was een grote hulp bij het ontwerpen van een techniek voor het bakken van zeer dunne doorschijnende kommen: deze stukken worden ondersteboven op een steun gebakken in ongebakken klei. Zodoende laten de processen van zwaartekracht en smelten hun delen uitwerken om de pot in de oven te extraheren. De hoge temperatuur van 1300 ° C is nodig voor sterkte en doorschijnendheid. De houtvuur geeft de kom een ​​prachtig wit met een sprankelende asbloesem.

Guy Van Leemput

  1. Deelnemers KunstKamer najaar 2019
    Tamara Muller, Manu Baeyens, Marc Janssens,
    Guy Van Leemput, Dorine van der Ploeg